Skip to content

Vanliga frågor och våra svar

Våra Litiumbatterier är helt underhållsfria. 100%
Det enda du behöver tänka på är att spänningen inte sjunker under lägsta spänningsrekommendation.
I alla våra paket och installationer ingår därför ett digitalt mätinstrument som är kopplad till batteriet och
en huvudströmbrytare för att säkerställa risken mot eventuella tjuvströmmar under långtidsförvaring över en vecka.

48V batteriet rekommenderas ligga mellan 57V (fulladdat) och 50V och får absolut inte gå ner under 42V.
Långtidsförvaring (veckor) bör ske med ca 54V.
Klister-dekal finns att efterfråga gratis ifall du behöver extra påminnelse nära till hands.

36V batteriet skall ligga mellan 41V (fulladdat) och 36V och får inte gå ner under 30V.
Långtidsförvaring (månader) bör ske med ca 38V.

Våra Litiumbatterier klarar sig väldigt bra att vara kvar i bilen under längre tid och även under vintern.
Självurladdningen ligger på ca 2% per månad, dock kan det vara så att andra komponenter tjuvdrar lite stöm varför det är viktigt att kontrollera att spänningen aldrig understiger volttalet i föregående fråga (Hur sköter jag mitt batteri)
Ett enkelt knep är att montera en strömbrytare på batteriets pluskabel (röd) eller helt enkelt koppla bort pluskabeln från batteriet.

Våra Litium-ion-batterier fungerar utmärkt att köra och ladda ner till många minusgrader (-25 grader).
Dock minskar räckvidd och prestanda avsevärt ju kallare det är. (detta gäller alla batterier)
Batteriet återfår normal prestanda så snart temperaturen ökar så det påverkar inte åldrandet av batteriet.

De kunder som har installerat Lituim-ferrit-batterier (vet du inte så gäller detta inte dig för dessa installationer känner kunden väl till själv)
I dessa fall skall litium-ferrit-batteriet inte ladda i minusgrader då de kan förstöras.
Se till att förvärma batteriet till plusgrader innan laddning påbörjas, när väl laddningen startat så blir batteriet varmt av själva laddningen.
Förvärmning kan ske genom värmematta eller varmgarage, men går såklart även att ta in batteriet i rumstemperatur för att sedan direkt laddas i bilen.
Det är den frusna elektrolyten som kan förstöra cellen vid laddning.

Tekniskt -Ja. MEN.
Själva laddningen kommer att fungera men när laddningen är klar övergår troligen din gamla blysyrabatteriladdare i ett ”floatläge”.
Detta floatläge förstör Litiumbatteriet för alltid så det blir väldigt dyrt att glömma att manuellt avsluta laddningen i tid.
Litiumbatteriladdare för 48V är väldigt dyra än så länge i Sverige så vi har tagit fram två egna till bättre pris.
En fuktskyddad standardladdare 15A (2 års garanti)
En vattentät (IP67) vattentät premuimladdare 20A (5 års garanti)

Skillnaden före och efter byte till Litiumbatteri

Blybatterier uppför backe efter en dag på golfbanan. (dock ca 4 år gamla)

Spela videoklipp

Lithiumbatterier uppför samma backe.

Grundkurs i batterilära, Bly/syra vs Litium

Batteriet är en fantastisk uppfinning. Energi kan ju varken skapas eller förstöras utan endast omvandlas. Tänk att kunna tämja och lagra energi för att använda senare när behovet finns.
Blybatteriet uppfanns redan 1859, mer om detta nedan, och har sedan dess inte utvecklats speciellt mycket tills det bly/syra-batteriet vi känner idag. 
Den snabba batteriutvecklingen behövdes för att möta dagens moderna samhälle med smarta telefoner och elbilar med krav på bättre, effektivare, användarvänligare batterilösningar.

Lite bakgrundsinformation kring batteriteknik och varför Lithium-ion är så överlägset de gamla blybatterierna. Vi håller oss nu inom långsamtgående elfordon som golfbilar för att smalna av begreppen och att blybatteriet ändå är det mest vanligt förekommande batteritypen i dessa fordon.
Vi har begrepp som spänning/volt (V), ström/ampere (A) effekt/watt (W) och tid/timme (h).
En vanlig konfiguration på en Club Car golfbil är en motor anpassad för 48V, som drivs med 6 st seriekopplade blybatteri om vardera 8V och 160 Ah. Mängden energi i batteriet mäts med Ah och står för amperetimmar. I detta fall betyder det att batteriet levererar 160A under en timme eller 80A under två timmar osv. Egentligen består dessa blybatteri av 4 celler om vardera 2V. Då man vill ha mer energi för längre räckvidd så kan man seriekoppla 8 st 6V batterier om 240 Ah, vilket är vanligt i arbetsfordon såsom Melex och Polaris. Dessa batterier har då 3 celler om vardera 2V varav det krävs 8 st batterier för att komma upp till 48V.
(1) En av många svagheter bly/syra-batteriet har är att det inte mår bra av så kallad djupurladdning. Det innebär att de 160Ah som egentligen finns inte är så bra att ta ut för batteriets hälsa/livslängd/laddcykler.
Helst skall man bara ta ut ca 50% från ett blybatteri innan det laddas fullt igen och under bra och underhållna förhållanden så kan man ladda detta batteri ca 500 gånger/cykler. Skulle man ta ut 100% (160 Ah) från detta batteri så kan man minska livslängden ner till kanske 100 cykler.
(2) Dessutom måste alla celler i bly/syra-batteriet ständigt fyllas med destillerat vatten upp till en viss nivå. Inte för lite och inte för mycket och absolut inte vanligt kranvatten som innehåller kemikalier som klor som förstör batteriet. 
(3) Till slut måste bly/syra batteriet alltid vara fulladdat och helst laddas med en ”float-profil”. Det beror på att den inre resistansen i batteriet är stor och självurladdningen kan vara så hög som 2% per dygn.
(4) Apropå laddning så skall det alltid ske i väl ventilerade utrymmen då det vid laddning frigörs vätgas och när vätgas blandas med luft/syre skapas knallgas som är otroligt kraftfull och med enkelhet kan flytta både fönster och dörrar ur sina vanliga platser.

Nu till Litium-ion batteriet som egentligen är ett samlingsnamn för flera Litium-kemier.
Det Litium-ion batteri som fått skeptikerna att höja varningsflagg mot brand och explosioner finns i vissa mobiltelefoner och elbilar som Tesla. Dessa batterier är dock väldigt säkra och ytterst svåra att antända och mycket säkrare än bly/syra-batterier.
Vi på EagleGo har valt en kemi som kallas LFP, Litium-ferrit (LiFePO4) som är helt säker och omöjlig att antända. 
(1) Vårt LFP (standard) är på 60Ah och kan leverera alla sina 60Ah (100%) utan att förstöras och det gör den i ca 5 000 cykler. (upp till 10 ggr längre livslängd).
(2) Litiumbatteriet kräver absolut inget underhåll utan det är bara att ladda och köra, ungefär som att ladda mobiltelefonen.
(3) Litiumbatteriet kan laddas när som helst men måste inte laddas för att behålla sin livslängd. Litiumbatteriet har väldigt låg intern resistens och i princip 0% självurladdning.
(4) Litiumbatteriet är helt underhållsfritt och ofarligt att ladda så det är väldigt användarvänligt.

Ett fulladdat bly/syra-batteriet levererar ganska mycket effekt (w) i början för att sedan stadigt minska tills att det till slut blir långsamt och svagt. Litiumbatteriet däremot ger full effekt från start och nästan till slut 95% för att därefter helt dö innan nästa laddning sker som för övrigt går mycket fortare för Litium-ion än för bly/syra. Bly/syra behöver en längre och försiktigare laddning för att elektrolyten inte skall bli för varm och koka över och dunsta. Litiumbatteriet däremot tar all ström den kan få från laddaren. I vårt fall levererar standardladdaren 15A vilket betyder att batteriet laddar från 0% till 100% på 4 timmar. En premiumladdare på 20A laddar upp ett halvfullt batteri under lunchen. En vanlig väggkontakt på 10A klarar maximalt snabbladda (2,3kW) en 48V laddare på 40A, men då kan ingenting annat gå genom den säkringen samtidigt.

Kuriosa

Blybatteriet (rent bly som katod – blysulfat som anod och svavelsyra som elektrolyt) uppfanns 1859 av Gaston Planté.
1876 vidareutvecklade Henri Tudor bly/syra-batteriet till det vi känner idag och utvecklingen de senaste 150 åren har givit GEL och AGM, som förbättringar.
När batteriet laddas avdunstar vätska/elektrolyt och därav kräver bly/syra-batteriet ständig underhåll så att blyplattorna aldrig blir torra. (inte GEL/AGM)
Elektrolyten är starkt frätande och obehagligt att få på händerna. Vid laddning frigörs väteatomer, vilka i kontakt med syre/luft bildar knallgas.
Hade man uppfunnit blybatteriet idag hade säkerhetsföreskrifterna säkerligen varit helt annorlunda då knallgas från ett blybatteri lätt kan få dörrar och fönster i ett garage att lämna byggnaden.
Det produceras årligen ca 700 miljoner blybatterier vilket motsvarar 21 miljoner ton, (motsvarande 200 hangarfartyg av modellen USS Nimitz) vilket inte kan vara så bra för varken hälsa eller miljö.
Våra batterier kallas LFP eller Litium-ferrit (LiFePO4) och är kända för att klara väldigt många laddcykler, men även var helt säkra.
De varken brinner eller exploderar. Att de heller inte behöver något som helst underhåll är ren bonus. Apropå ren så innehåller våra batterier lithium och järn.
Lithium-ion batterier har fått skam över sig då vissa batterikemier innehåller kobolt, som nästan bara hittas i Afrika och där arbetsförhållandena verkar vidriga.
Men som sagt vi håller oss till renare kemi.