Skip to content

Jämförelse Bly mot LiFePO4

Blybatterier är alltid dyrare än LiFePO4 i längden!
Vi jämför ett typiskt djupurladdande batteri för båt och husbil från kända Trojan med ett LiFePO4 batteri från oss.
Där vi går igenom och jämför all data.

Blybatteri
Trojan Gel 102Ah 12v Deep cycle

  • Vikt: 32 kilo
  • Cykler: ca 1000 (50% urladdning)
  • Pris: 8 000 kr (källa) 2022-10-01
  • Laddtid: 8-12 timmar (klarar ej snabbladdning)

Lite detaljer, kapaciteten 102Ah är under förutsättning att det laddas ur på 20 timmar, om det laddas ur på 5 timmar ger det bara 85Ah (vid 25A last). Laddar man ur det med mer last säg 100A kommer kapaciteten att landa närmare 65Ah (ej testat på just detta batteri).
Tittar man närmare på specifikationerna och vad siffrorna verkligen visar så ser vi att 102Ah får vi bara om vi laddar ur batteriet helt, men då minskas också antalet cykler batteriet klarar innan det tar skada och tappar kapacitet permanent. 100% urladdning ger bara 400 cykler (källa). För att batteriet skall hålla 1000 cykler som de anger, får vi bara ladda ur det 50%, vilket ger 51Ah på 20 timmar och 42.5Ah på 5 timmar.

Efter 1000 cykler med 50% urladdning bör batteriet ha ca 50% kvar av sin kapacitet.

En annan viktig faktor är också temperaturen. Vid kallt väder så tappar Blybatterier kapacitet. Denna förminskning är dock inte permanent och går upp igen när batteriet blir varmare. Däremot så tycker det inte om värme. För varje 10 grader över 25 grader Celsius, halveras livslängden av batteriet. Så en laddcykel i 35 grader motsvarar 2 cykler vid 25 grader. Även en mindre ökning av temperaturen påverkar Blybatteriets livslängd drastiskt.

Antalet cykler minskar med hur djupt batteriet laddas ur.

LiFePO4-batteri
EV-Power 12v 100Ah med BMS
Vikt: 13 kilo
Cykler: mer än 2000 cykler (80% urladdning)
Pris: 5500
Laddtid: 2-3 timmar (klarar snabbladdning)

LiFePO4 batteriet tappar inte kapacitet om det laddas ur snabbare eller långsammare. Det klarar en kontinuerlig urladdning om max 200A, med en 30 sekunders topp på 300A. BMS:en som är installerad på detta batteri begränsar urladdningen till 180A för att garantera livslängden på batteriet. Den begränsar även laddströmmen till 40A (kan ändras vid behov).
Laddar vi ur detta batteri enligt tillverkarens rekommendation så skall det klarar mer än 2000 cykler med en urladdning av 80%. Efter dessa 2000 cykler skall batteriet ha minst 80% kapacitet kvar. Oftast har den mer.

Höga temperaturer påverkar inte dessa batterier nämnvärt, det enda man bör tänka på är att batteriet inte tycker om att laddas särskilt snabbt vid temperaturer under -5 grader Celsius. Att ladda ur det vid minusgrader är inga problem. Lösningen på laddning vid minusgrader kan vara att installera en batterivärmare samt isolera där batterierna står. (12/24/48 volts rumpvärmarmatta).

Säkerheten då?
Många är oroliga att Lithium-batterier är farliga och osäkra. Att de kan explodera och börja brinna.
LiFePO4 batterier är säkrare än blybatterier, de exploderar eller brinner inte, inte ens vid punktering, kortslutning eller överladdning. Blybatterier avger knallgas vid laddning, därför bör man ha ventilation när man laddar dessa, vilket inte behövs för LiFePO4.

Pris Per kW/h vid olika urladdningstider. Tog även med ett 100Ah Marinbatteri Vetus från erlandssons brygga. (DOD = Depth of Discharge)
Notera att vid 100% urladdning av blybatterierna så håller de max 400 cykler. Istället för de 1000 utlovade.

Slutsats
LiFePO4 kommer alltid att vara billigare i längden än blybatterier.
Laddar vi ur LiFePO4 batteriet på samma sätt som blybatteriet dvs 50% urladdning, kommer LiFePO4 batteriet att leva mer än 8 ggr längre än motsvarande blybatteri (ca 10 000 cykler med 80% kapacitet kvar). Man kan till och med ersätta ett 100Ah blybatteri med ett 50 eller 60Ah LiFePO4 batteri och ändå få både längre livslängd och mer kapacitet.

kW/h per krona under hela batteriets livslängd. Notera att ett blybatteri oavsett tillverkare inte klarar 8000 cykler.
Vilket betyder att du måste byta ut blybatteriet 8 gånger under LiFePO4 batteriets livslängd.

Vill du prata batterier eller elmotorer så kan du prata direkt med Daniel Evigh, som är vår tekniska chef och expert.
Du kanske vill trimma din golfbil att vara snabbast på klubben eller varför inte konvertera om din älskade fossilbil till en modern elbil med superbilsprestanda.
All fakta kommer från Daniel och som källa hänvisas till www.ev-power.se (obs sidan håller på att uppdateras och innehåller idag feb-2021 bara malltexter)